Skip to main content

Menetapkan Matlamat dan Objektif dalam Projek

MATLAMAT

Matlamat ialah keadaan dimana sesuatu perancangan perlu dicapai. Terdapat 7 aspek yang melibatkan kejayaan sesebuah matlamat.

1.       Menetapkan Matlamat yang berkesan.
-Kita seharusnya mendorong satu sama lain dengan pernyataan yang positif setiap masa.
-Sentiasa memastikan ketepatan dan menetapkan Keutamaan
-Mencatat matlamat untuk mengelakkan kekeliruan dan memberikan mereka keutamaan yang lebih
Image result for personal goals-Memastikan Jumlah Matlamat Operasi adalah kecil.

2.        Menetapkan Prestasi, bukannya Hasil Matlamat
-Anda harus berhati-hati untuki menetapkan matlamat di mana anda mempunyai kawalan yang maksimum dan tidak ada yang lebih melemahkan semagat selain daripada kegagalan untuk mencapai matlamat peribadi.
-Jika anda menyandarkan matlamat anda kepada prestasi atau kemahiran atau pegetahuan sendiri, anda boleh mengawal pencapaian matlamat anda dan berpuas hati.
-Kesilapan lain adalah di mana hasil matlamat adalah berdasarkan ganjaran untuk mencapai sesuatu, sama ada berbentuk kewangan atau berdasarkan pengiktirafan daripada rakan-rakan.


Image result for goals in workplace3.       Menetapkan Matlamat Khusus
- Menetapkan matlamat tertentu yang boleh diukur. Jika anda mencapai semua syarat-syarat matlamat tersebut.
-Jika anda terus-menerus gagal dalam mencapai matlamat tersebut, maka anda boleh menyesuaikan diri atau menganalisis sebab kegagalan dan mengambil tindakan sewajar-wajarnya untuk meningkatkan kemahiran.



4.       Menetapkan Matlamat Yang Terlalu Rendah
- Menetapkan matlamat terlalu rendah adalah disebabkan oleh dua perkara iaitu Perasaan takut atau kegagalan dan Mengambil jalan mudah.
-Perasaan takut atau kegagalan akan membuat anda tidak akan mengambil risiko yang diperlukan untuk prestasi optimum.Kegagalan adalah sesuatu yang positif, ia akan membantu anda mengenal pasti bahagian yang perlu anda perbaiki.
- Mengambil jalan mudah adalah aspek apabila kita tidak menetapkan matlamat yang tidak realistik sebagai satu alasan mudah mengapa menetapkan matlamat terlalu rendah.

5.       Menetapkan Matlamat Yang Realistik
- Penetapan matlamat yang tidak realistik mungkin berlaku atas sebab-sebab berikut:
  a) Orang lain
  b) Maklumat yang tidak mencukupi
  c) Sentiasa mengharapkan prestasi yang terbaik
  d) Kurang rasa hormat terhadap diri sendiri

6.       Menetapkan Di Tahap Yang Betul
- Menetapkan matlamat pada tahap yang betul adalah kemahiran yang diperolehi melalui pengamalan.
-Anda perlu mendapatkan matlamat yang boleh dicapai.
-faktor peribadi seperti keletihan, komitmen lain dan keperluan untuk berehat perlu diambil kira apabila sesuatu matlamat ditetapkan. Kaji semula matlamat yang anda telah tetapkan dan kemudian ukur mereka dengan faktor-faktor tadi. Selaras dan kaji matlamat tersebut agar memenuhi cadangan-cadangan yang telah dibuat.

7.       Memikirkan matlamat secara terperinci.
-Bagi mencapai matlamat fikirkan dengan terperinci bagaimana harus mencapainya dengan mewujudkan pertanyaan dalam bentuk sub-matlamat agar anda boleh menumpukan jalan penyelesaian untuk mencapai matlamat anda.


OBJEKTIF

Objektif adalah satu kenyataan tentang apa yang akan dilakukan dan perlu dinyatakan dari segi keputusan. Terdapat 5 bahagian yang membantu kejayaan objektif :

1.       Specific (Khusus)
-Sesuatu Objektif mestilah khusus dengan satu keputusan kekunci.

2.       Measureable ( Boleh Diukur)
-Sesuatu objektif perlulah boleh diukur. Jika boleh, Nyatakan objektif sebagai satu kuantiti.

3.       Attainable (Boleh Dicapai)
-Sesuatu onjektif mesti dicapai dengan sumber-sumber yang sedia ada dan mestilah realistik. Namun, masa yang diperlukan untuk mencapainya mungkin tidak realistik.
4.       Result-Oriented (Berpaksikan Keputusan)
-Sesuatu objektif perlulah menjadi matlamat penting kepada organisasi

5.       Time-Limited (Masa yang terhad)
-Sesuatu objektif mesti boleh dikesan masanya agar mengelakkan pembaziran masa keran masa adalah keutamaan sepanjang waktu.


Comments

Popular posts from this blog

Types of Server platforms / Operating System (OS) Server

Terdapat dua jenis platform atau sistem operasi dalam Server. Sistem operasi tersebut ialah, Sistem Terbuka dan Sistem Berlesen. Sistem Berlesen (Licensed) ialah sistem operasi yang ditawarkan adalah berbayar. Ini bermakna untuk mendapatkan Sistem Operasi yang tersedia, pengguna perlu membelinya supaya ia dibenarkan untuk diinstall di dalam komputer untuk menjadi Sistem Operasi bagi server yang ingin dipasang. Antara contoh Sistem Operasi berlesen ialah, Microsoft Windows, Macintosh, Novell Netware dan banyak lagi. Sistem Operasi yang popular ialah Microsoft Windows. Sistem Terbuka pula ialah sistem operasi yang ditawarka kepada pengguna secara percuma. Pengguna hanya perlu melayari laman web OS tersebut, dan kemudiannya memuat turun sistem operasi tersebut. Setelah selesai memuat turun, pengguna boleh menginstall perisian sistem operasi tersebut. Antara contoh sistem operasi terbuka ialah Linux, Unix, Ubuntu, Debian, CentOS, RedHat, Mandrive dan banyak lagi.

KERJASAMA DALAM KERJA KUMPULAN

PENGENALAN Kumpulan didefinisikan sebagai dua atau lebih individu yang bebas berinteraksi di antara satu sama lain, disamping berkongsi tujuan dan juga identiti. Terdapat empat dimensi untuk membentuk kumpulan iaitu ; a) Sebuah kumpulan mesti memiliki dua atau lebih ahli b) Setiap individu bebas berinteraksi antara satu sama lain c)Setiap individu mesti berkongsi identiti untuk berinteraksi diantara satu sama lain. d) Setiap individu sama ada lelaki atau perempuan harus diiktiraf sebagai ahli di dalam kumpulan tersebut.                                                                JENIS-JENIS KUMPULAN  Kumpulan boleh dikategorikan kepada dua kategori iaitu kumpulan formal dan tidak formal. a) Kumpulan Formal   - Merupakan sebuah kumpulan yang ditubuhkan untuk meningkatkan produktiviti kerja. Ia juga dipanggil sebagai sebuah pasukan atau sebuah jawatankuasa kumpulan kerja.   - Satu kumpulan yang mempunyai tujuan dan tugas-tugas yang berkaitan dengan

Contoh-contoh peranti output

* Contoh- Contoh peranti output *  Monitor Monitor digunakan untuk memaparkan data yang kelihatan di depan skrin. Data yang biasa dipaparkan di atas skrin adalah seperti gambar, permainan computer, tayangan filem, arahan, teks dan sebagainya. Antara jenis-jenis monitor ialah CRT (Cathode Ray Tube), LCD (Liquid Crystal Display) dan Plasma Display. Projektor LCD Projektor LCD digunakan untuk memaparkan data di depan skrin. Projektor LCD mempunyai fungsi yang sama seperti monitor tetapi Projektor LCD digunakan di sebuah bilik atau dikawasan yang lebih luas agar boleh dilihat oleh ramai orang. Pencetak Pencetak adalah satu peranti yang digunakan untuk mengeluarkan data dari dalam komputer kepada bentuk cetakan pada kertas. Pencetak menukarkan data elektronik kepada bentuk hard copy. Terdapat beberapa jenis pencetak yang terdapat di pasaran. Antaranya ialah Pencetak Buble-Jet, Pencetak Laser, Penc