PENTAKSIRAN ERGONOMIK
-Memastikan persekitaran pejabat dan perabot saman asas keperluan keselesaan asas pekerja adalah asas amalan ergonomik.
- Ergonomik yang baik membawa kepada peningkatan produktiviti, ketidakhadiran kurang, pengurangan aduan rangka otot dan majikan yang lebih baik kepada hubungan pekerja.
Senarai Ergonomik - Tempat Kerja Keperluan fizikal
Antaranya adalah seperti berikut:
a) Adakah ruang kerja yang mencukupi?
b) Adakah kedudukan peralatan, kawalan dan bangku kerja membolehkan postur yang memuaskan dan kawalan yang betul dengan tangan dan kaki?
c) Adakah Pekerja perlu berdiri untuk semua atau kebanyakan masa alternatif, mesti tetap duduk untuk semua masa?
d) Sejauh mana kaki kawalan diperlukan?
e) Adakah reka bentuk dan susun atur peralatan yang memuaskan untuk pembaikan dan penyelenggaraan?
Organisasi Kerja - Senarai Semak
a) Adakah kerja yang ditubuhkan pada perubahan, jika jadi apa sistem digunakan?
b) Apakah waktu sebenar kerja?
c) Apakah lebih masa purata? Adakah pendapatan lebih masa dibina ke dalam kerja?
d) Apakah makan formal dan kadar minuman disediakan; yang mereka dianjurkan dengan berkesan?
Beban Alam - Senarai Semak
a) Adakah mana-mana undang-undang yang membuat keadaan tertekan?
b) Adakah anda tahu suhu udara, kelembapan, sinaran dan pergerakan udara?
c) Apakah tahap bunyi menganggu prestasi; apa risiko ada kehilangan pendengaran?
d) Adakah terdapat sebarang bahaya alam sekitar yang berpotensi lain, contohnya debu, bahan kimia agen, cahaya ultra-ungu, sinaran mengion?
e) Adakah pekerja dilindungi dari cuaca yang buruk serta daripada bahan-bahan yang berbahaya?
Senarai Semak Penyelenggaraan
A- Enjin Bot
-Memastikan persekitaran pejabat dan perabot saman asas keperluan keselesaan asas pekerja adalah asas amalan ergonomik.
- Ergonomik yang baik membawa kepada peningkatan produktiviti, ketidakhadiran kurang, pengurangan aduan rangka otot dan majikan yang lebih baik kepada hubungan pekerja.
Senarai Ergonomik - Tempat Kerja Keperluan fizikal
Antaranya adalah seperti berikut:
a) Adakah ruang kerja yang mencukupi?
b) Adakah kedudukan peralatan, kawalan dan bangku kerja membolehkan postur yang memuaskan dan kawalan yang betul dengan tangan dan kaki?
c) Adakah Pekerja perlu berdiri untuk semua atau kebanyakan masa alternatif, mesti tetap duduk untuk semua masa?
d) Sejauh mana kaki kawalan diperlukan?
e) Adakah reka bentuk dan susun atur peralatan yang memuaskan untuk pembaikan dan penyelenggaraan?
Organisasi Kerja - Senarai Semak
a) Adakah kerja yang ditubuhkan pada perubahan, jika jadi apa sistem digunakan?
b) Apakah waktu sebenar kerja?
c) Apakah lebih masa purata? Adakah pendapatan lebih masa dibina ke dalam kerja?
d) Apakah makan formal dan kadar minuman disediakan; yang mereka dianjurkan dengan berkesan?
Beban Alam - Senarai Semak
a) Adakah mana-mana undang-undang yang membuat keadaan tertekan?
b) Adakah anda tahu suhu udara, kelembapan, sinaran dan pergerakan udara?
c) Apakah tahap bunyi menganggu prestasi; apa risiko ada kehilangan pendengaran?
d) Adakah terdapat sebarang bahaya alam sekitar yang berpotensi lain, contohnya debu, bahan kimia agen, cahaya ultra-ungu, sinaran mengion?
e) Adakah pekerja dilindungi dari cuaca yang buruk serta daripada bahan-bahan yang berbahaya?
Senarai Semak Penyelenggaraan
A- Enjin Bot
- Bersihkan / perubahan enjin penapis udara
- Semak kipas bagi kerosakan
- semak hos ari enjin dan pengapi
- Semak talian bahan api, menutup-off injap dan kelengkapan
- semak tahap air bateri dan caj
- Periksa semua lampu dek dalaman dan lain-lain
- Memeriksa gear stereng pelincir
- Periksa paras cecair hidraulik dan tekanan
- Semak dan pelincir throttle enjin dan kabel peralihan
- Semak galas kemudi / Kenderaan dan kelenjar pembungkusan
PEMBELAJARAN PENGALAMAN
-Kita mengambil maklumat melalui deria kita, tetapi kita akhirnya belajar dengan melakukannya.
-Pengalaman dan renungan diajar lebih daripada mana-mana pengguna atau syarahan yang dapat.
-Terdapat 3 aspek yang terlibat iaitu ;
-Pengalaman dan renungan diajar lebih daripada mana-mana pengguna atau syarahan yang dapat.
-Terdapat 3 aspek yang terlibat iaitu ;
- Hands-On
- Murid dibenarkan untuk melaksanakan kerana mereka membina makna dan memperoleh pemahaman. - Minds-On
-Aktiviti memberi tumpuan kepada konjsep-konsep teras, yang membolehkan murid untuk membangunkan proses pemikiran dan mengalakkan mereka untuk bertanya dan mencari jawapan yang akan meningkatkan pegetahuan mereka. - Authentik
- Murid dibentangkan dengan aktiviti-aktiviti yang mengabungkan sahih, soalan sebenar dan isu-isu dalam format yang menggalakkan kerjasama, dialog dengan sumber-sumber pakar maklumat, dan generalisasi kepada idea-idea yang lebih luas dan aplikasi penyelesaian masalah.
Comments