Skip to main content

MENYUSUN DAN MENGEKALKAN TEMPAT KERJA SENDIRI

PENTAKSIRAN ERGONOMIK

-Memastikan persekitaran pejabat dan perabot saman asas keperluan keselesaan asas pekerja adalah asas amalan ergonomik.
- Ergonomik yang baik membawa kepada peningkatan produktiviti, ketidakhadiran kurang, pengurangan aduan rangka otot dan majikan yang lebih baik kepada hubungan pekerja.

Senarai Ergonomik - Tempat Kerja Keperluan fizikal

Antaranya adalah seperti berikut:
a) Adakah ruang kerja yang mencukupi?
b) Adakah kedudukan peralatan, kawalan dan bangku kerja membolehkan postur yang memuaskan dan kawalan yang betul dengan tangan dan kaki?
c) Adakah Pekerja perlu berdiri untuk semua atau kebanyakan masa alternatif, mesti tetap duduk untuk semua masa?
d) Sejauh mana kaki kawalan diperlukan?
e) Adakah reka bentuk dan susun atur peralatan yang memuaskan untuk pembaikan dan penyelenggaraan?

Organisasi Kerja - Senarai Semak

a) Adakah kerja yang ditubuhkan pada perubahan, jika jadi apa sistem digunakan?
b) Apakah waktu sebenar kerja?
c) Apakah lebih masa purata? Adakah pendapatan lebih masa dibina ke dalam kerja?
d) Apakah makan formal dan kadar minuman disediakan; yang mereka dianjurkan dengan berkesan?

Beban Alam - Senarai Semak

a) Adakah mana-mana undang-undang yang membuat keadaan tertekan?
b) Adakah anda tahu suhu udara, kelembapan, sinaran dan pergerakan udara?
c) Apakah tahap bunyi menganggu prestasi; apa risiko ada kehilangan pendengaran?
d) Adakah terdapat sebarang bahaya alam sekitar yang berpotensi lain, contohnya debu, bahan kimia agen, cahaya ultra-ungu, sinaran mengion?
e) Adakah pekerja dilindungi dari cuaca yang buruk serta daripada bahan-bahan yang berbahaya?

Senarai Semak Penyelenggaraan

A- Enjin Bot

  • Bersihkan / perubahan enjin penapis udara
  • Semak kipas bagi kerosakan
  • semak hos ari enjin dan pengapi
  • Semak talian bahan api, menutup-off injap dan kelengkapan
  • semak tahap air bateri dan caj
  • Periksa semua lampu dek dalaman dan lain-lain
B- Kawalan
  • Memeriksa gear stereng pelincir
  • Periksa paras cecair hidraulik dan tekanan
  • Semak dan pelincir throttle enjin dan kabel peralihan
  • Semak galas kemudi / Kenderaan dan kelenjar pembungkusan

PEMBELAJARAN PENGALAMAN

-Kita mengambil maklumat melalui deria kita, tetapi kita akhirnya belajar dengan melakukannya.
-Pengalaman dan renungan diajar lebih daripada mana-mana pengguna atau syarahan yang dapat.
-Terdapat 3 aspek yang terlibat iaitu ;
  • Hands-On
    - Murid dibenarkan untuk melaksanakan kerana mereka membina makna dan memperoleh pemahaman.
  • Minds-On
    -Aktiviti memberi tumpuan kepada konjsep-konsep teras, yang membolehkan murid untuk membangunkan proses pemikiran dan mengalakkan mereka untuk bertanya dan mencari jawapan yang akan meningkatkan pegetahuan mereka.
  • Authentik
    - Murid dibentangkan dengan aktiviti-aktiviti yang mengabungkan sahih, soalan sebenar dan isu-isu dalam format yang menggalakkan kerjasama, dialog dengan sumber-sumber pakar maklumat, dan generalisasi kepada idea-idea yang lebih luas dan aplikasi penyelesaian masalah.

Comments

Popular posts from this blog

Types of Server platforms / Operating System (OS) Server

Terdapat dua jenis platform atau sistem operasi dalam Server. Sistem operasi tersebut ialah, Sistem Terbuka dan Sistem Berlesen. Sistem Berlesen (Licensed) ialah sistem operasi yang ditawarkan adalah berbayar. Ini bermakna untuk mendapatkan Sistem Operasi yang tersedia, pengguna perlu membelinya supaya ia dibenarkan untuk diinstall di dalam komputer untuk menjadi Sistem Operasi bagi server yang ingin dipasang. Antara contoh Sistem Operasi berlesen ialah, Microsoft Windows, Macintosh, Novell Netware dan banyak lagi. Sistem Operasi yang popular ialah Microsoft Windows. Sistem Terbuka pula ialah sistem operasi yang ditawarka kepada pengguna secara percuma. Pengguna hanya perlu melayari laman web OS tersebut, dan kemudiannya memuat turun sistem operasi tersebut. Setelah selesai memuat turun, pengguna boleh menginstall perisian sistem operasi tersebut. Antara contoh sistem operasi terbuka ialah Linux, Unix, Ubuntu, Debian, CentOS, RedHat, Mandrive dan banyak lagi.

KERJASAMA DALAM KERJA KUMPULAN

PENGENALAN Kumpulan didefinisikan sebagai dua atau lebih individu yang bebas berinteraksi di antara satu sama lain, disamping berkongsi tujuan dan juga identiti. Terdapat empat dimensi untuk membentuk kumpulan iaitu ; a) Sebuah kumpulan mesti memiliki dua atau lebih ahli b) Setiap individu bebas berinteraksi antara satu sama lain c)Setiap individu mesti berkongsi identiti untuk berinteraksi diantara satu sama lain. d) Setiap individu sama ada lelaki atau perempuan harus diiktiraf sebagai ahli di dalam kumpulan tersebut.                                                                JENIS-JENIS KUMPULAN  Kumpulan boleh dikategorikan kepada dua kategori iaitu kumpulan formal dan tidak formal. a) Kumpulan Formal   - Merupakan sebuah kumpulan yang ditubuhkan untuk meningkatkan produktiviti kerja. Ia juga dipanggil sebagai sebuah pasukan atau sebuah jawatankuasa kumpulan kerja.   - Satu kumpulan yang mempunyai tujuan dan tugas-tugas yang berkaitan dengan

Contoh-contoh peranti output

* Contoh- Contoh peranti output *  Monitor Monitor digunakan untuk memaparkan data yang kelihatan di depan skrin. Data yang biasa dipaparkan di atas skrin adalah seperti gambar, permainan computer, tayangan filem, arahan, teks dan sebagainya. Antara jenis-jenis monitor ialah CRT (Cathode Ray Tube), LCD (Liquid Crystal Display) dan Plasma Display. Projektor LCD Projektor LCD digunakan untuk memaparkan data di depan skrin. Projektor LCD mempunyai fungsi yang sama seperti monitor tetapi Projektor LCD digunakan di sebuah bilik atau dikawasan yang lebih luas agar boleh dilihat oleh ramai orang. Pencetak Pencetak adalah satu peranti yang digunakan untuk mengeluarkan data dari dalam komputer kepada bentuk cetakan pada kertas. Pencetak menukarkan data elektronik kepada bentuk hard copy. Terdapat beberapa jenis pencetak yang terdapat di pasaran. Antaranya ialah Pencetak Buble-Jet, Pencetak Laser, Penc