- MEMAHAMI SKOP KERJA
- Kita perlulah mengenal pasti tugasan yang akan dilakukan, kerja-kerja dan tanggungjawab yang diberikan.
- Aspek-aspek lain yang perlu dikenalpasti adalah peralatan atau bahan yang akan digunakan, produk yang dihasilkan atau perkhidmatan yang diberikan.
-Tajuk kerja mestilah menunjukkan dengan jelas fungsi sesuatu tugasan yang akan dilaksanakan.
-Matlamat kerja perlu menerangkan tugasan secara menyeluruh dengan jelas. - MENGENAL PASTI HASIL YANG DIKEHENDAKI DAN MASALAHNYA
-Fikirkan dengan teliti hasil kerja yang penting untuk anda dan catatkannya dengan terperinci.
-Pecahkan setiap matlamat kepada aktiviti-aktiviti, kenalpasti langkah yang diperlukan untuk mencapai matlamat-matlamat tersebut.
-Kenalpasti Syarat-syarat dan sumber-sumber berkaitan yang diperlukan untuk setiap langkah kerja.
- Produktiviti pekerja adalah ukuran pencapaian kecekapan dan keberkesanan seorang pekerja dalam sesuatu pekerjaan. - MEMAHAMI TEKNOLOGI ATAU KAEDAH YANG SESUAI
- Setiap kerja yang dilakukan tidak sepatutnya berkembang dengan sendirinya. Ia perlu dirangka dengan teliti supaya menepati permintaan yang sentiasa berubah, serta teknologi, kemahiran dan kebolehan organisasi dan juga pilihan pekerja.Terdapat 3 perkara yang terlibat iaitu Peluasan Kerja, Pengayaan Pekerjaan, dan Model ciri-ciri Kerja.
-Peluasan Kerja (Job Enlargement) ialah perancangan kerja yang menjurus kepada menjadikan kerja-kerja kecil dan khusus.Namun , kerja-kerja yang sangat fokus dan khusus mewujudkan cabaran yang lebih besar untuk memotivasikan pekerja. Peluasan Kerja merupakan usaha untuk menyelesaikan masalah pengkhususan dengan melibatkan peluasan kerja secara horizontal iaitu dengan menambah skop kerja- bilangan tugasan yang diperlukan dalam sesuatu kerja atau kekerapan sesuatu tugasan yang diulang.
-Pengayaan Pekerjaan ( Job Enrichment ) ialah peluasan kerja secara vertical iaitu dengan menambah dan mentafsir. Ia meningkatkan kefahaman dalam sesuatu kerja iaitu tahap kawalan seorang pekerja ke atas kerja yang mereka lakukan. Dengan kata lain, pekerja dipertanggungjawabkan untuk melakukan beberapa tugasan yang sepatutnya dibuat oleh pengurus mereka.
-Model Ciri-Ciri Kerja (Job Characteristic Model/JCM) menawarkan rangka kerja yang dimaksudkan melalui beberapa perkara dikenalpasti iaitu 5 ciri-ciri asas kerja, hubungan dan impak ke atas produktiviti, motivasi dan kepuasan pekerja. 5 dimensi utamanya adalah Kepelbagaian Kemahiran, Pengenalan Tugasan,Signifikan Tugasan, Autonomi dan Maklum balas. - MENETAPKAN KEUTAMAAN KERJA
- Kita perlulah megenal pasti apa yang hendak dilakukan. Memastikan hasil kerja yang hebat ialah dengan mengetahui apa yang perlu ditumpukan.
-3 perkara yang penting dalam aspek ini ialah menjelaskan minat anda, memahami kekuatan dan kelemahan anda serta mengenalpasti kerja anda dan apa yang diperlukan untuk mendapat hasil kerja yang hebat. - TEKNIK PENGURUSAN MASA YANG EFEKTIF
-Pengurusan masa bukan sahaja bermaksud menguruskan masa kita. Ia adalah mengenai pengurusan diri kita sendiri. Ia berkaitan dengan keutamaan, kawalan situasi kendiri dan penggunaan masa.
- Pengurusan masa yang baik perlulah menetapkan matlamat realistik yang boleh dicapai, wujudkan keutamaan dan bertanggungjawab penuh keatas penggunaan dan penyalahgunaan masa.
-Terdapat kelebihan apabila melakukan Pengurusan Masa. Ia dapat menghapuskan penangguhan kerja, sentiasa berada dalam kawalan, mengurangkan tekanan, melengkapkan lebih kerja dan meningkatkan kejayaan serta menikmati masa luang yang ada.
6. TANGGUNGJAWAB DAN AKAUNTABILITI DALAM PEKERJAAN
6.1 - Tanggungjawab ialah tugasan yang ditetapkan yang perlu dilengkapkan oleh individu atau jawatan.- Pencapaian matlamat melibatkan penetapan tarikh akhir untuk matlamat peribadi dan yang berkaitan dengan kerja seperti tarikh akhir laporan.- Tanggungjawab pekerja termasuklah memberikan yang terbaik dalam melaksanakan setiap tugasan yang diberikan, mengetahui hadnya, mengetahui objektif dan matlamat organisasi, menghormati dan mematuhi ketua, memahami bahawa ketua mempunyai hak untuk membuat keputusan, dan setiap orang bertanggungjawab ke atas kejayaan organisasi.6.2 - Akautabiliti ialah jawatan seseorang yang dipertanggunjawabkan ke atas sesuatu tugasan perlu bertanggungjawab dalam memastikan yang ia dapat disiapkan mengikut masa yang ditetapkan.
sumber : badukan.com
sumber : badukan.com
Comments